Monday, December 27, 2010

Titisan Embun 17

         "Pernah dengar cinta abadi?" izzat di sebelah dah berkerut dahi. ni apahal pulak si Wan ni?
         "Kau ni baru lepas baca novel ke Wan? jiwang semacam aje aku tengok. berdiri bulu roma aku.." Ketawa Izzat melihat telatah sahabatnya itu.
         "Haha, tak adalah. kadang-kadang tu tak semua cerita cinta ada happy ending ever after macam cerita Barbie Rapunzel kan?" Wan sengih sendiri mengenangkan diri sendiri yang bercerita tentang cerita anak patung yang menjadi kegemaran Husna dan Hannah masa berumur enam tahun.
         "Rapunzel tak Rapunzel. love story orang kafir mana boleh percaya ngok," Buku falsafah itu diletak di atas meja.
         "Hem,  iyalah. iyalah.." Wan angat tangan menyerah kalah.
         "Jadi kau bertunang dengan Amina Zulaikha?" soalan Izzat bila teringat ura-ura dengarnya mama Wan dah siap dengan jenteranya nak ke Johor pulak masuk meminang pilihan hati Najwan Irfan yang paling terbaru itu.
         "Jadilah kot. hehe" Wan angguk lemah dengan senyum di pinggir bibir.
         " Hem, okaylah dapat ustazah. Daripada aku ni, tak ada orang nak pun," Izzat gelak-gelak.
         "Aku harap sangat dengan adanya dia, semua ni boleh dibetulkan balik ," Wan berkata sambil menghela nafas panjang. seolah-olah mengeluh pun ada.
         "Bila rombongan mama kau nak ke sana?" tanya Izzat lagi. Kopi yang dah suam iu di bawa ke bibir.
         "Lagi tiga minggu, doakan lah. semoga jodoh aku dengan dia panjang," kata Wan dengan senyuman ikhlas. Benar, dia berharap sangat kali ini dia takkan tersilap pilih lagi. dan mungkin juga semakin hari dia semakin mengagumi ustazah muda itu bila Amina Zulaikha bercerita tentang anak-anak murid yang banyak kerenahnya. dan mungkin juga, Wan dah sayang bakal tunang dia itu. dia dah tanam dalam kepala, dia bakal tunang aku, jadi dialah harus aku sayang, bukan Insyirah Safiyyah lagi. Wahai hati, tolonglah memahami.
          "kau sayang dia Wan?" tanya Izzat spontan seperti dapat membaca apa yang tersirat di dalam kepala Izzat.
          "Ontahlah. Sayanglah jugak kut,,," Sengih Wan buat Izzat gelak.
          "Aku tahu kau boleh buat punya. Yakinlah mungkin dia yang terbaik untuk kau. Tahniah Wan, semoga kau berjaya.." ..dan semoga kau dan dia bahagia selamanya.Sambung Izzat di dalam hati.
          "Thanks Kawan, doakan aku" Wan senyum lagi. hari ni Amina Zulaikha ke luar daerah berkursus di Pahang selama tiga hari dua malam. dan awal-awal lagi, gadis itu dah bagitahu, tempat yang dia nak pergi itu bukan tempat yang senang dapat line phone. pedalaman katanya. Dan Wan rasa macam kosong aje hari ni. Mungkin sebab Wan rindu kut.
        
        
  

No comments:

Post a Comment