Thursday, December 23, 2010

Titisan Embun 7

sambungan :)


Dari tadi matanya macam dah kena gam pada seraut wajah yang tenang mebaca yaasin di sudut ruang tamu itu. Wan diam seketika. Kenapa muka macam selalu tengok aje? Nak kata satu kampus, macam tak aje? Tiba-tiba dia teringat pada Insyirah Safiyyah. Ya, kalau 10 kali tengok pun memang macam dia. Dan mesejnya yang terakhir tadi pun, ada kemungkinan yang sangatlah besar kalau saudara Insyirah Safiyyah yang meninggal itu adalah Syuhada kawan satu UMnya itu. Ngee. Alahai takdir. Kenapa pertemukan kami di saat-saat begini? Dan bagaimana pula kalau dia juga tahu tentang kisah aku dan sepupunya itu?
            Walaupun Wan dah rasa tak sedap hati. Wan tetap teruskan bacaan yaasin yang tak focus langsung itu. Matanya sekjap-sekejap memandang gadis tudung bidang yang duduk di penjuru rumah itu.
           Selesai tahlil Wan, wan dan Izzat terus menyerbu makanan kerana akibat terlambat mereka berdua tak sempat makan sebelum ke sini tadi. Dalam hati Wan dah menyumpah, kalau Izzat tak hilang kunci tadi, tak adalah tengah baca Yaasin tadi perut aku buat konsert Hey Monday feat Tokyo. Buat haru aje.
           Sedang dia dan Izzat melahap macam orang tak pernah jumpa nasi. Gadis itu lalu lagi. Lagi dan lagi. Berulang alik dari dapur menghantar hidangan. Dan setiap kali gadis itu lalu lah matanya tak boleh berhenti memandang. Mengekori ke mana saja langkah kaki gadis solehah itu. Tapi dia, masih ragu-ragu. Err, betulkah itu Insyirah Safiyyah?
            Dan kesempatan yang sepaptunya di gunakan terlepas lagi apabila masa dia nak menegur gadis itu, ummi Syuhada datang menegur ramah. Dan lepas itu, Wan tak Nampak kelibat gadis itu lagi. Langsung! Dan dia pulang dengan tangan kosong tanpa sempat bertanya apakah gadis itu Insyirah Safiyyah ? ohh, terlupa. Dia dibekalkan mangkut tingkat yang penuh dengan lauk-pauk oleh ummi syuhada. Alahai, mulianya hati.
                               **********************************************             
              Pulang dari tahlil di Ampang barulah Wan dapat menatap setip bait tulisan gadis itu lagi. Ditimbang logic di akalnya. Akhirnya, dia menaip perlahan, bertanya.
             “Waalaikummussalam. Innalillahirojiun. Takziah di ucapkan. Kalau tak keberatan, di mana tahlilnya ya? Maaflah kalau awak sibuk. Assalamualaikum.”
             Wan mengetuk papan kekunci laptopnya perlahan. Kalau betul macam mana? Haiyooh. Pening kepala fikir. Dia terus memikir. Sekejap dahinya berkerut, sekajap, rahangnya jatuh, sekejap dia rasa berbunga aje, tapi sekejap dia rasa macam nak terjun KLCC aje lagi bagus.
             Sehinggalah dia terpandangkan skrin laptopnya yang memberitahu ada email baru. Macam orang tak menyabar Wan membuka. Rasa ingin tahu di dalam dirinya dah menebal nak dekat 3 inci.
             “Waalaikummussalam. Tahlilnya di buat di rumah di Ampang”
             Terkelu Wan saat membaca mesej dari Insyirah Safiyyah itu. Rahang jatuh, dahinya berkerut, tiada lagi rasa berbunga Cuma mungkin dia dah boleh start enjin kereta drive ke KLCC untuk terjun aje.

No comments:

Post a Comment