Friday, December 24, 2010

Titisan Embun 9

          “Aku rasa nak balik kerja kat sini je..” Along yang berkain pelikat di pandang. “Huh? Kau nak tinggal gaji kat yang aku kira memang kau hidup mewah lah. Kau jangan long, kerja sekarang susah nak dapat. Aku yang freshie ni pun belum tentu ada orang nak ambil” Wan duduk di sebelah Along. “Haa, kau ni Ngah nak kata bongok, tiap-tiap sem dekan. Freshie lah orang nak. Gaji murah. Nak nak yang memang first class result macam kau, sekejap aje kau menganggur” Along mencebik. Wan gelak.
           “Kau ingat cari kerja macam beli ikan kat pasar ke long? Aku kalau boleh tak nak lah kerja yang social ni. Dosa kut” wan mencapai handset di atas meja. “Haha, Wan. Aku tengok dah banyak berubah. Dah matang” Along pula tersengih. Wan gelak lagi. Ada ke patut along kata macam tu? Kejam. Kebudak-budakkan sangat ke aku selama ni? Dia garu kepala.
            “Long, mata air tak ada ke? Mama dah lama bunyi teringin nak main dengan budak kecik. Angah dah seram je tau. Ada patut Hannah dengan Husna kata angah kena kahwin. Along lah long kan. Along dah grad. Gaji besar. Cukup sifat lah senang cerita” Wan gelak lagi sementara Along hanya senyum kecil.
             “Ngah, nak kahwin pun kau ingat macam main masak-masak ke? Aku kalau nak kahwin nak carik yang macam Wahida yang isteri Akhill Hay tu. Solehah habis. Pakai purdah. Biar aku sorang je tengok muka dia. Orang lain bai bai je lah.” Along sengih. Wan diam memikir.
              “Tinggi angan-angan kau Long, kalau aku, aku nak yang tudung labuh, kalau tudung labuh biasa pon aku tak kisah. Aku nak yang baik. Aku suka tengok perempuan pakai cermin mata. Comel” Wan pula member criteria.
              Seketika dua-dua diam menala pandangan ke televisyen yang menyirakan perlawanan bolasepak. Hannah datang bersila. Remort di tepi Wan di capai. Sekelip mata, adegan kejar mengejar bola itu dah bertukar dengan wajah Aaron Aziz dan Raja Farah.
              Wan baling bantal kecil itu ke kepala Hannah. “Oi, mak cik, kau sesedap rasa aje kan? Angah nak tengok yang tadi tu lah.. hiii, budak degil!” Wan dah geram. Along hanya gelak. “Assalamualaikum Najwan Imran yang baru sampai petang tadi dan Najwan Irfan yang dah berabad bersemayam kat rumah. 24 jam bukan ESPN siapa tahan?” Hannah mencebik. Husna di sebelah dah angguk. “Betul tu kak. Marah angah! Dia ingat mama beli tv untuk dia pakai sorang gamaknya!” kata Husna yang buat Wan terkedu. Dia bangun perlahan-lahan.
              Dalam perjalanan ke biliknya, Wan dengar suara Husna mengejek. “Angah meraaajuuuukkk” tapi dia buat tak tau aje. Iya ke aku 24 jam duduk rumah bukak ESPN? Tipu, dah sah-sah 8 pagi sampai pukul 6 aku tercampak kat ofis tolong mama. Dia yang seronok berfuya-fuya kat rumah ni. Haru punye adik perempuan.
                Sementara dia menunggu laptopnya yang loading itu, dia sempat berfikir. Sudah hampir 2 tahun menganali Insyirah Safiyyah. Tapi hubungan mereka tetap begitu. Sekadar bertanya khabar dan benda-benda wajib aje. Tak pernah di suarakan rasa sukanya itu. Kerana dia hormat gadis itu. Kerana dia nak suarakan rasa suka di saat duit dah cukup masa nak pergi pinang Insyirah Safiyyah buat isteri. Kerana Wan percaya pada Allah, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Insya-Allah.
                “Alhamdulillah. Semester ini saya dekan : ) Wan bagaimana? Dekan lagi ?”
               Mesej balasan Inyirah safiyyah yang buat Wan tersenyum seorang diri. Tahniah bidadari ku! Tahniah di atas kecemerlanganmu :)

No comments:

Post a Comment