Friday, May 6, 2011

Titisan Embun 27

            Suasana di ruang menunggu hospital itu senyap sunyi. Cuma-sesekali terdengar mama menahan tangis. Terdengar Ana dan Una tersedu. Along hanya tersandar keletihan di kerusi empuk itu. Along masih berpakaian pejabat. Selesai solat, dia menerima panggilan dari Una dan terus bergegas ke sini. Ayah hanya duduk di sebelah mama, menenangkan hati wanita itu. Sementar para doctor-doktor pakar di dalam bilik operasi itu entah macam mana cuak dan kelam kabut nak menyelamatkannya nyawa seorang pemuda.
            Wan accident! Buat masa ni, mereka belum tahu lagi keadaan sebenar Wan kerana mereka dimaklumkan tentang kejadian itu setelah Wan dikejarkan ke hospital dengan ambulans.
            Along mengesat air mata di tubir mata. Ya Allah, selamatkan adik aku.
            Pintu bilik operasi itu terkuak dari dalam membuatkan enam manusia itu berlari ke arah doctor mengharapkan penjelasan. “Kami memang dah cuba sedata upaya, tapi Najwan Irfan masih dalam keadana kritikal. Dia kehilangan banyak darah dan ada kecederaan yang serius pada tempurung kepalanya. Anda semua hanya mampu berdoa dan tidak berhenti mengharapkan pertolongan Allah. Dia lebih berkuasa” ujar doctor tua itu sambil menepuk bahu ayah dan Along dan berlalu pergi.
            Mama pitam dan di papah ayah. Tangisan Una dan Ana tak dapat di bendung-bendung lagi. Along jatuh terduduk di atas lantai hospital. Angah.. Alongminta maaf. Lalu matanya menangkap kelibat Amina Zulaikha dan Insyirah Safiyyah yang masih berkot putih tandanya dia sedang bertugas , berbaju kurung berjalan lalu mama terus peluk wanita itu.
              “Safiyyah. Anak mak cik kritikal, Safiyyah tolong selamatkan Wan ya? Tolong selamatkan dia,” Insyirah Safiyyah gosok perlahan tubuh ibu kepada lelaki yang amat dicintainya itu. Dia sendiri berusaha agar tidak menumpahkan air matanya.
“Sabar ye mak cik, insya-Allah Wan selamat. Kita doa banyak-banyak ya?” Insyirah  ukir senyum dalam kepayahan yang teramat sangat. Senyuman pahit terukir dalam linangan air mata pilu.
Sementara Amina Zulaikha menenangkan Una dan Ana yang dah tersedu-sedan di bahunya. “Jangan menangis okay, Angah selamat punya. Insya-Allah. Yang penting kita percaya pada Allah okay?” dia tetap berusaha menghentikan tangis dua beradik itu walaupun dia tahu itu tidak membantu.
Along mengambil keputusan untuk masuk ke ruangan ICU itu. Wajah Wan yang calar-balar itu direnung. Angah, kenapa Angah tak nak dengar apa Along cakap? Kenapa Angah tak bagi kesempatan untuk Along jelaskan segalanya pula? Sekarang Angah seksa Along. Along rasa bersalah. Along minta maaf.
Pintu terkuak membuatkan Along berpaling ke belakang. Amina Zulaikha dan Inyirah Safiyyah masuk.
“Ya Allah,” Insyirah Safiyyah hampir pitam di situ. Mujur ada Amina Zulaikha memapahnya. Along usap dahi satu-satunya adik lelaki dia. Along mintak maaf sebab Along halang cinta Angah. Bangunlah Ngah, tengok betapa dia cintakan Angah? Bangunlah Ngah..ramai orang tunggu Angah. Ramai orang sayang Angah.

No comments:

Post a Comment